Jak Čezeta ujížděla na automatickém workflow
Na letošním veletrhu Reklama Polygraf Obaly 2019 v pražských Letňanech jen málokdo přehlédl stánek Novin pro grafický průmysl. GRAFIE CZ, která je vydavatelem tohoto titulu, pojala stánek velmi netradičně – formou moderně vybavené fotoredakce, které dominovala krásná žlutá retro Čezeta (pamětníkům známá jako „prase“), lákající ke společnému fotu. Zároveň si každý vyfocený mohl vybrat jednu ze tří variant tisku – od pohlednic A5 až po plakát A2, tisknuté u předem domluvených partnerů.
Připravovat fotografie do podoby vhodné pro bezproblémový a rychlý tisk by však nebylo ručně vůbec možné. Proto bylo předem nachystáno kompletní automatické workflow v prostředí Enfocus Switch, které ve spolupráci s Enfocus PitStop Serverem mělo celé zpracování fotografií na starosti. Na stánku nebylo workflow sice vidět, ale v tichosti odvádělo obrovský kus práce. Návštěvník pro danou fotografii vždy uvedl svůj e-mail a požadovaný typ tisku. Obsluha tyto informace zadala při nahrávání fotografie do workflow. Následně již vše probíhalo automaticky. Ve stručnosti lze kroky, které workflow provádělo popsat takto:
- Nejdříve workflow vytvořilo dvě kopie nahrané fotografie.
- Kopii určenou pro zobrazení na obrazovce převedlo automaticky na maximální rozměry 1024 x 1024 bodů a uložilo do připravené sdílené složky. Obsah této složky automaticky rotoval na obrazovce umístěné na stánku a zároveň některé z fotografií byly použity pro publikování na Instagramu (#ngprase).
- Další kopii určenou pro tisk převedlo workflow na PDF a změnilo rozlišení obrázku na 300 ppi.
- Následně, podle zvoleného typu tiskoviny, vybralo předem připravenou šablonu, spojilo ji do jednoho PDF s nahranou fotografii a předalo k dalšímu zpracování do Enfocus Pitstop Serveru.
- PitStop Server fotografii rozkopíroval do šablony, vložil identifikační údaje zakázky, vložil všechny potřebné značky – např. do verze určené pro automatické rozřezání v řezačce Duplo vložil registrační značku a čárový kód pro automatické nastavení řezacího programu.
- Vytvořená finální tisková PDF byla tříděna podle zvoleného typu tisku do výstupních složek, které byly pomocí služby OneDrive sdíleny s příslušnými partnery v hale.
- Současně workflow odeslalo e-mail zákazníkovi s upozorněním, že jeho fotka byla předána ke zpracování a ke kterému partnerovi. Do e-mailu byl vložen i náhled 1. stránky tiskového PDF převedený na zmenšený JPG obrázek.
- Další e-mail byl automaticky odeslán určené osobě partnera a upozorňoval, že do sdílené složky byla uložena nová data ke zpracování.
Během prvního dne používání se potvrdila flexibilita workflow vytvořeného v prostředí Enfocus Switch. Řada zákazníků projevila zájem i o zaslání fotky v elektronické podobě, proto byla tato možnost obratem přidána do vstupního dialogu a workflow upraveno tak, aby v případě zájmu automaticky odesílalo návštěvníkovi e-mailem i originální fotografii.
V principu se jednalo o workflow, patřící k těm jednodušším, které lze v prostředí Enfocus Switch vytvořit. Ani operace, které provádělo nepatřily k těm složitým a každá zkušenější lidská obsluha by je určitě zvládla také. Klíčové ale bylo, že denně proteklo přes workflow přes 70 „zakázek“ a to nerovnoměrně, ve špičkách, během několika málo hodin. A jediný požadavek na obsluhu (která se v průběhu veletrhu střídala) byl nahrát data a připojit několik doprovodných údajů. Vše probíhalo opakovaně, ve stejné kvalitě, bez rizika lidské chyby, a navíc s velkou provozní rezervou.
Tak jako se za retrovzhledem moderní Čezety skrývaly moderní technologie současnosti v podobě elektrického pohonu, a jak se píše na oficiálních stránkách výrobce, jedná se o projekt pro „nové století a nový způsob myšlení“, tak i automatizace zpracování tiskových dat se stává nezbytnou nutností pro ty, kteří to myslí do budoucnosti s komerčním a především digitálním tiskem vážně.
Můžete se podívat i na další příklady automatizace v předtiskové přípravě.